erikoissiivousten erikoisblogi

Huonekalujen pesu yrityskiinteistössä – miksi, miten ja milloin?

24.7.2025 – Janne Salo

Istutaan, nojaillaan, kokoustetaan ja kahvitellaan – yritysten toimisto- ja asiakastilojen kalusteet ovat päivittäin kovassa käytössä. Silti huonekalujen pesu jää monessa yrityksessä liian helposti taka-alalle. Toimenpiteisiin ryhdytään vasta, kun lika on pinttynyt kiinni tai toimistokalusteet alkavat haista epämiellyttävältä.

Harva haluaa istua työtuoliin, jonka niskatuki on vuosien saatossa tummunut – tai valmistautua tärkeään asiakastapaamiseen toimiston aulassa, jossa sohvien kankaat tuoksahtavat tunkkaisilta.

Me Compitella pesemme kaikki huonekalut ja toimistokalusteet, jotka ovat yrityksen työntekijöiden, asiakkaiden ja vierailijoiden päivittäisessä käytössä. Olemme pesseet vuosien varrella tuhansittain työtuoleja, aulojen sohvia, taukotilojen nojatuoleja, neuvotteluhuoneiden penkkejä sekä muita yritysten tekstiilikalusteita.

Tunnistamme nopeasti, millaista huoltoa eri kalusteet kulloinkin tarvitsevat. Pystymme palauttamaan edustuskuntoon jopa kaikkein likaisimmat sohvat, istuimet ja muut toimistokalusteet – ja mikä parasta, erittäin kustannustehokkaasti. Kun huonekaluja pestään kerralla isoina erinä, pystymme tarjoamaan tehokasta pesupalvelua yllättävän maltilliseen hintaan.

Tässä blogissa kerron, miksi huonekalujen pesu kannattaa sisällyttää osaksi yrityksen säännöllistä huoltokalenteria, miten huonekalujen pesu käytännössä toteutetaan ja milloin huonekalujen pesu on ajankohtaista.

Ovatko teidänkin toimistonne huonekalut pesun tarpeessa? Tarjoamme Compitella huonekalujen pesua aina ennakkoon kiinteään hintaan. Ota siis yhteyttä oheisella lomakkeella – sovitaan teille sopiva aika, niin tulemme huoltamaan toimistokalusteenne jälleen priimakuntoon!

Miksi huonekalujen pesu säännöllisesti kannattaa?

Puhtaista toimistokalusteista ei ole koskaan pelkkää esteettistä hyötyä, vaan ne vaikuttavat myös suoraan tilojen hygieniatasoon, sisäilman laatuun ja koko työympäristön viihtyvyyteen. Siksi se kannattaa sisällyttää osaksi yrityksen muita erikoissiivouksia lattioiden vahauksen ja yläpölyjen puhdistusten tapaan.

Maltilliseksi investoinniksi huonekalujen pesu tarjoaa lukuisia hyötyjä:

  • Ensivaikutelma ja edustavuus: Säännölliset kalustepesut ja siistit huonekalut ovat helppo tapa viestiä yrityksen ammattimaisuudesta ja arvostuksesta sekä vieraita että omia työntekijöitä kohtaan. Sen sijaan nuhjuiset ja likaantuneet toimistokalusteet luovat herkästi mielikuvia yleisestä välinpitämättömyydestä. Se ei varmasti ole mielikuva, jonka yksikään yrityspäättäjä haluaa yrityksestään antaa.
  • Parempi sisäilma ja hygieniataso: Huonekalujen säännöllinen pesu on kokolattiamattojen pesun rinnalla yksi tehokkaimmista tavoista parantaa tilojen sisäilman tasoa. Tekstiilikalusteisiin kertyy ajan myötä paljon hiekkaa, pölyä – ja ennen kaikkea ihosta irtoavaa rasvaa. Epäpuhtaudet eivät pelkästään jää kalusteen pintaan, vaan leviävät ajan kanssa huoneilmaan, mikä on omiaan heikentämään kiinteistön sisäilman laatua.
  • Kalusteiden kunto ja pidempi käyttöikä: Lika ja rasva kuluttavat tekstiilikalusteiden kuituja, jolloin niiden pinta kärsii ja värit haalistuvat. Pesulla huonekaluista saadaan poistettua kaikki kalusteiden käyttöikää lyhentävät epäpuhtaudet.
  • Kustannussäästöt: Toimistokalusteiden uusiminen on iso – mutta usein täysin tarpeeton ­– menoerä, jos kalusteista pidetään säännöllisesti huolta. Muutaman satasen vuodessa maksava pesu on helpoin tapa ennaltaehkäistä kymmeniä tuhansia euroja maksavat uudelleenkalustukset.
Monikaan ei tule ajatelleeksi, että pesujen yhteydessä ammattilaisella on takataskussaan vielä yksi valttikortti – nimittäin huonekalujen suoja-aine!

Huonekalupesujen yhteydessä tekstiilikalusteille voidaan tehdä myös suoja-ainekäsittely, joka muodostaa kankaan pinnalle näkymättömän, likaa ja nesteitä hylkivän kalvon. Pieni lisäpanostus ehkäisee uusien tahrojen imeytymistä, pidentää huoltoväliä ja auttaa pitämään toimistokalusteet siisteinä ja hyväkuntoisina merkittävästi pidempään.

Miten huonekalujen pesu yrityksissä käytännössä toteutetaan?

Yritysten huonekalujen pesu on ammattitason erikoissiivousta, johon kotitalouksien tekstiilipesurit tai kevyt pyyhintäpuhdistus eivät riitä. Kalusteet puhdistetaan vettä ja pesuainetta hyödyntävällä erikoiskoneella, joka samanaikaisesti imee likaantuvan pesuveden pois kalusteesta. Toisin kuin kevyet tekstiilipesurit, ammattitason laite poistaa likaa, pölyä ja rasvaa myös tekstiilin pohjakerroksista.

Huonekalujen pesun tehokkuus perustuukin pitkälti sarjatyöskentelyyn ammattilaitteistolla. Kun kalusteita pestään kerralla suurina erinä, isonkin toimiston kalusteet saadaan puhtaaksi kustannustehokkaasti yhden työvuoron aikana. Huolehdimme tarvittaessa myös kalusteiden siirtelystä paikasta toiseen, jos se on pesun kannalta tarpeellista.

Me Compitella hyödynnämme tarvittaessa huonekalujen puhdistukseen myös höyrypesua, joka on erittäin tehokas menetelmä tupakasta, lemmikeistä tai vanhoista ruokatahroista aiheutuvien pinttyneiden hajujen poistamiseen. Höyry on erinomainen ratkaisu myös silloin, kun kalusteisiin on kertynyt rasvaa tai likaa, joka ei irtoa perinteisin pesumenetelmin.

Menetelmän lisäksi pesuaineen valinnalla on huonekaluja pestäessä keskeinen merkitys. Esimerkiksi villakangasverhoilu vaatii hellävaraista mutta tehokasta puhdistusainetta, kun taas nahkapinnat kaipaavat usein hoitavaa ja öljypitoista nahanpesuainetta. Ammattilainen tunnistaa eri materiaalien erityistarpeet ja valitsee juuri niille sopivimman puhdistusratkaisun.

Milloin yrityksen huonekalut kannattaa pestä?

Toisin kuin usein kuvitellaan, huonekalujen pesua ei ole välttämätöntä ajoittaa tiettyyn vuodenaikaan. Poikkeuksen tähän tekevät lähinnä erityisen vaaleat kalustekankaat, jotka voivat kevään hiekanpoistokauden aikana imeä itseensä väriä katupölystä. Tällainen lika pinttyy helposti ja kannattaa puhdistaa huolellisesti mielellään heti kesäkauden alussa.

Sen sijaan huonekalujen pesun ajankohdassa tulisi aina huomioida pesun säännöllisyys ja kiinteistön käyttöaste. Mitä aktiivisemmin kalusteita käytetään, sitä lyhyempänä niiden puhdistusväli kannattaa pitää.

Yleispätevänä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että toimistokalusteet olisi hyvä puhdistaa noin 1–2 vuoden välein. Julkisissa tiloissa, kuten odotusauloissa ja asiakaspalvelupisteissä, pesuväli voi olla tätäkin tiheämpi, jos kalusteet altistuvat jatkuvasti suurelle kävijämäärälle. Käytännössä yrityskäyttöön tarkoitettuja kalusteita ei voi pestä liian usein, vaan ne kestävät ammattilaitteilla tehtyä pesua siinä missä päivittäistä kulutustakin.

Huonekalujen pesu mielessä? Compite on luotettava kumppanisi!

Pitkä kokemuksemme, ammattitaitoinen henkilöstömme ja tehokas pesulaitteistomme takaavat ripeän ja perusteellisen pesupalvelun myös suurten toimistojen kalustekokonaisuuksille.

Pesujen ajankohta sovitaan aina joustavasti sinun aikataulujesi mukaan. Toteutamme kalustepesuja juuri silloin, kun se on yrityksesi toiminnan kannalta järkevintä – myös iltaisin, öisin tai viikonloppuisin, jolloin kiinteistön käyttö on kaikkein vähäisintä.

Autamme myös erikoissiivouksiin liittyvässä ennakkoviestinnässä. Näin henkilöstö saa hyvissä ajoin tiedon siitä, milloin yrityksen huonekalut pestään ja miten pesut vaikuttavat tilojen käyttöön. Lähtökohtamme kuitenkin on, että toimenpiteet eivät vaikuta tippaakaan asiakkaan muuhun arkeen.

Kustannustehokkuutta hakeville yrityksille tarjoamme erikoissiivouksen vuosisopimuksia, jolloin huonekalupesujen yhteyteen voidaan yhdistää esimerkiksi kokolattiamattojen pesut, ikkunanpesut ja lattioiden vahaukset. Ylläpitämämme erikoissiivousten vuosikalenteri helpottaa merkittävästi koko kiinteistön kunnon ylläpitoa. Kun erikoissiivousten kokonaisuutta hallitaan yhden kumppanin kautta, näkyy se myös merkittävinä kustannussäästöinä.

Tiedustele lisää huonekalujen pesuista tai pyydä tarjous helposti oheisella lomakkeella.